ÓVATOSAN AJÁNDÉKOZZUK CSAK MAGUNKAT [+PODCAST]
Fogyasztói társadalomban élünk, a reklámoknak pedig az a céljuk., hogy irányítsák a vágyainkat. A vásárlás örömforrás, stresszoldó tevékenység, de függőséget is okozhat. De mi különbözteti meg a racionális vásárlót az impulzívtól és hogyan hat a családban látott minta a gyerekekre? F. Takács István pszichológussal beszélgettünk a vásárlás lélektani és társadalmi hatásairól. Két dolog jön:
Podcast: vásárlás és önajándékozás
Az interjú leirata
Podcast: Manna FM | Valódi Nők | 2024. szeptember 25.
– Témánk a vásárlás, pontosabban az, hogy miért okoz örömet és hogyan csúszhat át függőségbe. F. Takács István pszichológus itt van velünk a stúdióban. A statisztikák és vizsgálatok szerint a vásárlási szokások között van különbség a nők és férfiak között. Miért alakulhat ki ez a különbség?
– A kutatások azt mutatják, hogy a férfiak inkább technológiai eszközöket, exkluzívabb és drágább tárgyakat vásárolnak. Emellett gyakrabban töltenek le tartalmakat, például felnőtt tartalmakat. A nők vásárlási szokásai inkább a divat, az öltözködés és a háztartás köré összpontosulnak, és sokkal inkább előfordul náluk a közösségi térben való kommunikáció, például az online közösség formájában.
Racionális vs. függő
A racionális vásárló tudatosan dönt: ismeri az igényeit és anyagi lehetőségeit, és ezek mentén, átgondoltan vásárol. A függő viselkedésű vásárló viszont nem a szükségletei alapján dönt, hanem érzelmi feszültséget próbál enyhíteni. Ha a vásárlás már a családi vagy anyagi működés rovására megy, akkor beszélhetünk addikcióról.
Az impulzív vásárlás mögött gyakran az érzelmi állapot szabályozása áll. Például ha valaki feszültséget érez, akkor egy spontán vásárlás csökkentheti azt.
Ezért szokták azt tanácsolni, hogy egy tárgyat akkor vásárolj csak meg, ha három nap múlva, hideg fejjel is úgy látod, hogy megvennéd, mert szükséged van rá.
– Gyerekek is belecsúszhatnak a vásárlási függőségbe? Mire kell figyelni? – Igen, a gyerekek is hajlamosak lehetnek erre, ha azt tanulják meg a családban, hogy a feszültségüket vásárlással csökkenthethetik. Például ha sírnak egy boltban és a szülő megveszi nekik a kívánt tárgyat, azzal azt tanulják meg, hogy a feszültség oldható tárgyakkal. Ez hosszabb távon, felnőttként befolyásolhatja a vásárlási szokásaikat.
– Mi a helyzet a felnőtteknél, akik később rájönnek, hogy felesleges dolgokat vásároltak? – Az első lépés, hogy felismerjük és bevalljuk magunknak, ha hibáztunk. Érdemes átgondolni, hogy miért vásároltuk meg azt az adott tárgyat, és mit próbáltunk elérni vele.
Ha a vásárlás az érzelmi feszültség csökkentésére szolgál, akkor érdemes más megküzdési stratégiákat keresni.
– Hogyan előzhető meg a vásárlási függőség? – Tudatos tervezéssel: bevásárlólistával érkezzünk a boltba, és tartsuk magunkat hozzá. Ne vásároljunk éhesen, mert akkor hajlamosak vagyunk felesleges dolgokat is a kosárba tenni. Ha úgy érezzük, hogy problémánk van a vásárlással, akkor szakember segítségét is érdemes igénybe venni.
Comments